top of page

קושי חברתי? הקבוצה כמקפצה!

עודכן: 12 בינו׳ 2022

"הכוח של הקבוצה הוא כל חבר בנפרד. הכוח של כל חבר הוא הקבוצה"


היכולת להשתלב בקבוצת השווים באופן תואם, מסתגל ואף מהנה - הינה אחת המשימות ההתפתחותיות, החשובות והמשמעותיות של ילד.

כאשר תהליך זה אינו מתרחש באופן תקין, הערכתו העצמית ורווחתו הנפשית של הילד נפגעות, ובמקרים מסוימים עלולה להיות לכך השפעה מזיקה על תחומי התפתחות נוספים.


חשיבה חברתית היא היכולת להביט על המחשבות, הרגשות, האמונות, הכוונות והידע שלנו ושל אחרים, זאת על-מנת לפרש ולהגיב למידע בתוך ראשנו, ובהמשך גם להגיב ולהתנהג בתוך סיטואציה חברתית (מישל גרסייה-ויינר).


מיא מרכז התפתחותי

קבוצה של חשיבה חברתית, למעשה, הינה קבוצה טיפולית שמטרתה להיעזר בכוח הקבוצתי לקידום מטרות אישיות. לקבוצה אפשרויות תראפויטיות ייחודיות, היא מאפשרת מפגש עם קבוצת השווים בעלי מאפיינים דומים והדהוד של חוזקות או קשיים רלוונטיים למטופלים.



המטרה בקבוצה שכזו היא לעודד ולשפר את יכולת למידה חברתית באופן כללי, על-מנת לטפח תגובות חברתיות משופרות (מישל גרסייה-ויינר), לחזק או לרכוש את הכישורים החברתיים המרכזיים, כמו היכולת להצטרף לקבוצה, למצוא את מקומי בקבוצה ולפתח תחושת שייכות, שיפור היכולת להתמודדות עם תסכולים ופתרון בעיות והקניית מיומנויות חברתיות, לבנות ולקיים חברויות לאורך זמן, לפתור קונפליקטים חברתיים, לקרוא "מפה חברתית" ולפרש את הסיטואציה החברתית (Lavoie, 2006).


למי מתאימה קבוצה חברתית?

ילדים עם קשיי תקשורת ו/או אבחנה של ASD/SCD/SPD

תהליכי טיפול קבוצתיים הינם חיוניים ומהווים אבן יסוד בעבודה הטיפולית עם ילדים הסובלים מקשיי תקשורת (Koning et al, 2013; Ratcliffe, 2014) .

מחקרים מוכיחים כי הטיפול הקבוצתי בקרב אוכלוסיות ילדים על הרצף האוטיסטי מאפשר התקדמות בתחום התפקודי, התקשורתי, הרגשי והחברתי.

בעבודה קבוצתית מתקיימים באופן מוגבר אינטראקציות עם האחר, התייחסות ופניה לאחר, התנסות במשחק משותף, התמודדות עם תסכולים שמציב המפגש עם ילדים נוספים, הנאה משותפת, התנסות במצבים הדורשים תקשורת והדדיות ואסטרטגיות לפתרון בעיות חברתי.


ילדים עם קשיי קשב או קשיי למידה

ילדים עם עיכוב התפתחותי בתחום השפה והלמידה פעמיים רבות חווים קשיים חברתיים מישנים, כגון קושי בפירוש רגשות של העצמי והאחר, קשיי הבנה והבעה מילולית, פענוח תקשורת לא מילולית לוקה בחסר, קשיי הסתגלות במסגרת החינוכית, התאמת ההתנהגות לסיטואציה, הפחתת אימפולסיביות בסיטואציות חברתיות ועוד.


ילדים עם קשיים רגשיים

חוסר בטחון עצמי, ביישנות, דחייה חברתית ועוד.

bottom of page