מוכנות לכיתה א' דורשת בשלות בתחומי התפקוד השונים- רגשית, חברתית, שפתית, קוגניטיבית ומוטורית.
בניית תשתית טובה בחמשת תחומי התפקוד מאפשרת לילד להגיע לכיתה א' כשהוא בשל ומוכן ללמידה.
במצב זה יחווה הילד חוויה טובה יותר בבית הספר, יחוש ביטחון רב יותר ולרוב יגלה יותר מוטיבציה ללמוד ולהתאמץ.
מה נדרש מילד בכיתה א' ?
התפתחות רגשית
יכולת לשאת תסכולים.
יכולת לדחיית סיפוקים.
יכולת להצליח לשבת משך שיעור שלם.
יכולת לבצע מעברים בצורה חלקה מפעילות לפעילות (משיעור להפסקה, משיעור לשיעור, חזרה מההפסקה וכו')
יכולת לבצע גם את מה "שלא מתחשק".
יכולת קבלת הוראות מסמכות.
עצמאות.
התפתחות מוטורית:
יכולת לשבת ישיבה זקופה לאורך זמן על כסא ליד שולחן ולבצע מטלות שונות.
יכולת לדייק במשימות צביעה, כתיבה וגזירה.
יכולת לכתוב לצבוע לגזור ולצייר לאורך זמן.
דומיננטיות יד מגובשת.
שימוש קבוע ביד עזר בכל הפעילויות העדינות.
הפעלת לחץ מתאים על כלי הכתיבה.
יכולת להשתתף במשחקי תנועה וכדור ומתקני חצר בהפסקות
התפתחות קוגניטיבית:
יכולת להיות קשוב לאורך זמן.
התארגנות עצמאית במשימות- תכנון מקדים, ביצוע פעולות ברצף, בקרה עצמית.
יכולת להתארגן במרחב, על הדף, בילקוט, בסביבת העבודה, העתקה מהלוח וכו'.
כיווניות (מחברת חשבון לעומת מחברת עברית)
חשבון ותפיסה חשבונית (זיהוי ספרות. מנייה. רצף וכו')
פתרון בעיות (מה אם? מה לעשות כש…)
התפתחות שפתית:
אוריינות- מיומנויות קריאה וכתיבה
מודעות פונולוגית – היכולת לזהות את צלילי המילה, לחרוז חרוזים, לזהות צליל פותח וצליל סוגר.
הבנת הקשר הגרפו-פונמי (כתיבה פונטית- לפי שמיעה)
הבנה והבעה- אוצר מילים, חשיבה מילולית, ארגון מסר וכו'
התפתחות חברתית:
משחק משותף.
קבלת חוקים וכללים חברתיים.
היכרות עם תהליכי קבלת החלטות בקבוצה – הצבעה, הגרלה, הרוב קובע, משא ומתן.
התמודדות עם ניצחון והפסד.
מציאת פתרונות לקונפליקטים חברתיים.
בקשת עזרה ממבוגר בעת קושי שעולה.
Comments